The Political TV Advertisement during the Election Campaign of the Parliamentary Elections of 2020 in Georgia: The Thematic Aspect

  • Nino Maisuradze Assistant researcher of Institute of Political Sciences

Abstract

The paper analyses the advertisements of political parties during the electoral campaign of the parliamentary elections of 2020 in Georgia. Out of the 60 electoral subjects 39 used at least 1 advertisement. In terms of the content of the advertisement the negative campaign and the social promises dominated, used by 8 and 7 political parties respectively. A particular attention was paid to the issues of economy (5 political parties) and banking policy (3 parties). There were advertisements simply listing the majoritarian candidates (4 parties), highlighting ideological context (4 parties) and referring to historical figures (3 parties). Two political parties capitalized on their political experience and only 1 political party referred to the religious symbols.

References

საქართველოს ორგანული კანონი; საქართველოს საარჩევნო კოდექსი. (n.d.). Retrieved from https://cesko.ge/: https://cesko.ge/res/docs/%E1%83%99%E1%83%9D%E1%83%93%E1%83%94%E1%83%A5%E1%83%A1%E1%83%98%E1%83%99%E1%83%9D%E1%83%9C%E1%83%A1%E1%83%9D%E1%83%9A%E1%83%98%E1%83%93%E1%83%98%E1%83%A0%E1%83%94%E1%83%91%E1%83%A3%E1%83%9A%E1%83%9829.09.pdf.
საქართველოს საარჩევნო ადმინისტრაცია, (2020, დეკემბერი 3). საქართველოს პარლამენტის 2020 წლის 31 ოქტომბრის არჩევნების საბოლოო შედეგების შემაჯამებელი ოქმი. თბილისი. Retrieved from https://cesko.ge/res/docs/20201203185912%E1%83%9E%E1%83%90%E1%83%A0%E1%83%9A%E1%83%90%E1%83%9B%E1%83%94%E1%83%9C%E1%83%A2%E1%83%98%E1%83%A12020%E1%83%AC%E1%83%9A%E1%83%98%E1%83%A131%E1%83%9D%E1%83%A5%E1%83%A2%E1%83%9D%E1%83%9B%E1%83%91%E1%83%A0%E1%83%98%E.
ტუღუში, ლ.&კუპრაშვილი, ნ.&ქორიძე, ზ.&რუხაძე, ნ. პოლიტიკური რეკლამა და მისი გავლენა არჩევნებსა და მედიაზე; ანალიზი და რეკომენდაციები.
ყურაშვილი, კ. (2016). წინასაარჩევნო კამპანიის მედიამონიტორინგის სახელმძღვანელო წესები და რეკომენდაციები. თბილისი: ევროპის კავშირისა და ევროპის საბჭოს ერთობლივი პროექტი „მედიის თავისუფლების, პროფესიონალიზმისა და პლურალიზმის გაძლიერება“.
Glavaš, D. Organization for Security and Co-operation in Europe; (2017, May/July). Political advertising and media campaign during the pre-election period: A Comparative Study.
გამოყენებული ინტერნეტ რესურსები
(სატელევიზიო პოლიტიკური რეკლამები)
• https://www.myvideo.ge/tv/gpb.
• https://www.myvideo.ge/tv/pirvelitv.
• https://www.myvideo.ge/tv/mtavari.
Published
2021-02-22
How to Cite
MAISURADZE, Nino. The Political TV Advertisement during the Election Campaign of the Parliamentary Elections of 2020 in Georgia: The Thematic Aspect. Politics / პოლიტიკა, [S.l.], feb. 2021. ISSN 2449-2833. Available at: <https://test.psage.tsu.ge/index.php/Politics/article/view/229>. Date accessed: 21 sep. 2024.
Section
სტატიები